Bilge Kara1, Turhan Kahraman2, Melda Soysal Tomruk1, Berril Dönmez Çolakoğlu3, Özge Yılmaz Küsbeci4

1Dokuz Eylul University School of Physical Therapy and Rehabilitation, Izmir, Turkey
2Izmir Katip Celebi University Faculty of Health Sciences, Department of Physiotherapy and Rehabilitation, Izmir, Turkey
3Dokuz Eylul University Faculty of Medicine, Department of Neurology, Izmir, Turkey
4Health Sciences University, İzmir Bozyaka Training and Research Hospital, Clinic of Neurology, Izmir, Turkey

Anahtar Kelimeler: Denge eğitimi, esansiyel tremor, yürüme, yaşam kalitesi

Özet

Amaç: Postürel denge eğitiminin çeşitli hastalıklarda ve sağlıklılarda denge ve yürüme bozukluğu için etkin bir tedavi yaklaşımı olarak kanıtlanmış olmasına rağmen esansiyel tremorlu (ET) hastalarda etkinliği henüz bilinmemektedir. Bu çalışmanın amacı, postürel denge eğitim programının ET’li hastalardaki denge, yürüme performansı ve sağlıkla ilgili yaşam kalitesi üzerine etkilerini incelemek idi.

Gereç ve Yöntem: Bu kontrolsüz klinik çalışmaya ET’li hastalar dahil edildi. Sonuç ölçümleri Postürel Stabilite Testi, Stabilite Testi Sınırları, Güz Risk Testi, Aktivitelere Özgü Denge Güven Ölçeği, Dinamik Yürüme İndeksi ve Kısa Form-36’dan oluşmaktaydı. Değerlendirmeler, eğitim programından önce ve sonra gerçekleştirildi. Katılımcılar, bilgisayar tabanlı denge değerlendirme ve eğitim cihazı ile çoklu duyusal girdileri ve postürel kontrolleri bütünleştirme yeteneklerini geliştirmek için tasarlanmış 8 haftalık bir denge eğitimine tabi tutuldu.

Bulgular: Çalışmaya toplam 24 ET’li hasta katıldı. Programı tamamlama oranı %87,5 idi. Sekiz haftanın sonunda denge ve yürüme performansı, denge güveni, düşme riski ve sağlıkla ilgili yaşam kalitesini içeren (zihinsel bileşen hariç, p>0,05) tüm sonuç ölçümlerinde anlamlı iyileşmeler tespit edildi (p<0,05).

Sonuç: Bu çalışmanın bulguları, denge eğitim programının ET’li hastalardaki denge performansı ve güvenini, yürüme performansını ve sağlıkla ilgili yaşam kalitesini olumlu etkileyebilecek uygun bir yöntem olduğunu düşündürmektedir.